Dieta pentru constipație: ce alegem? ce evităm?

Cei mai mulți dintre noi experimentăm cel puțin o dată în viață ce înseamnă constipația. Și primul lucru la care ne gândim este ce mâncare a fost de vină sau ce alimente am putea folosi ca să scăpăm de constipație.

Constipație este situația în care există mai puțin de 3 scaune/ săptămână.

Este un mit că este obligatoriu să avem 1 scaun/ zi. Unele persoane au 3 scaune/ zi, altele 3 scaune/ săptămână și ambele situații sunt normale.

Dacă există constipație cronică trebuie să facem niște modificări de regim alimentar, dar nu trebuie să neglijăm și alți factori care agravează situația.

Sedentarismul, de exemplu, pare să nu aibă legătură cu digestia. Și totuși are. Dacă ai un job la care stai pe scaun cea mai mare parte din timp, încercă să te ridici la fiecare 20-30 min și să faci câteva mișcări. Vei ajuta și tranzitul intestinal.

O altă cauză frecventă este deshidratarea. Materiile fecale progresează lent în intestine la constipație. Dacă suntem deshidratați, consistența scaunului este și mai tare și va fi greu să avem un tranzit intestinal normal.

Dieta pentru constipatie: Ce evităm?

Orezul alb – este un aliment din care sunt extrași nutrienții și fibrele în mare parte.
Nu este același lucru și cu orezul brun. Acesta conține și fibre și nutrienți. Este util în combaterea constipației.
Ca să te obișnuiești să consumi orez brun, încearcă la început să combini orez alb cu orez brun.

Produsele lactate și brânza – produc constipație.
Se poate datora lactozei sau altor componente. Alergia la lapte este un alt factor care poate fi de vină pentru constipație, mai ales la copii.
De evitat până ce se rezolvă constipația: brânza de orice tip, înghețata, laptelele, smântâna

Iaurtul, care conține probiotice, poate fi păstrat în alimentație deoarece ajută la funcționarea florei intestinale normale, ceea ce ajută digestia.

Ciocolata – încetinește digestia, conține puține fibre sau deloc și trebuie evitată de către persoanele cu constipație.

Alimente sărace în fibre, dar bogate în grăsimi: carne roșie, hamburger, hot-dog, bacon, cârnați, înghețată, și alte tipuri de alimente procesate.
Grăsimile încetinesc digestia, iar surplusul de nitrați din alimentele procesate agravează și mai mult constipația.

Alimente prăjite – sunt greu de digerat și încetinesc tranzitul intestinal. În plus, sunt bogate în grăsimi saturate care agravează constipația, mai ales la vârstnic.

Dieta pentru constipatie: ce alegem?

Alimentele bogate în fibre sunt alegerile cele mai bune: scaunul este mai moale și este stimulată și eliminarea.

Cantitatea de fibre recomandată este de 25-30g/ zi.

Dar ideal este să creștem progresiv cantitatea de fibre din alimentație. Această măsură combate efectele secundare ale fibrelor: creșterea producției de gaze, balonarea și crampele abdominale.

Fibrele solubile absorb apa și formează substanțe cu consistență de gel care duc la înmuierea scaunului. Exemple: fasole, fructe, ovăz

Fibrele insolubile nu se dizolvă în apă și favorizează eliminarea scaunului. Exemple: legume, cereale integrale
Ambele tipuri de fibre sunt utile în constipație. Hidratarea corespunzătoare ajută fibrele să-și facă efectul.

Dacă este vorba de sindrom de colon iritabil în care predomină constipația, sunt mai utile fibrele solubile (de exemplu, avocado).

Află mai mult Cum creștem fibrele din dietă?

Care sunt cele mai indicate fructe?

Fructele sunt prima opțiune pentru combaterea constipației. Multe din ele aduc pe lângă fibre și alte tipuri de nutrienți valoroși.
Trebuie să observăm dacă ne sunt favorabile fructele proaspete sau cele uscate.

Cele mai utile fructe proaspete sunt:

  • caise
  • struguri
  • smochine
  • kiwi
  • piersici
  • pere
  • prune
  • ananas
  • căpșuni
  • zmeură

Cele mai utile fructe uscate:

  • caise
  • curmale
  • smochine
  • prune
  • stafide

Află mai mult Constipația cronică: 2 soluții noi recomandate de gastroenterologi

Care sunt cele mai indicate legume și verdețuri?

Legumele sunt unele din cele mai indicate alimente pentru a combate constipația. Aduc fibre, dar totodată și alți nutrienți utili.

Trebuie să observăm care este forma care ne este cea mai utilă: proaspete sau gătite.

Cele mai utile verdețuri, legume și leguminoase:

  • varza kale
  • salata
  • spanac
  • sparanghel
  • brocoli
  • varza
  • morcovi
  • fasole verde sau fasole uscată
  • mazăre
  • zucchini
  • cartofi dulci cu coajă
  • cartofi obișnuiți cu coajă
  • năut
  • linte
  • soia

Cereale integrale

Renunțarea la cereale rafinate cum este făina albă sau orezul alb este una din metodele de a combate eficient constipația.

Variante de încercat:

  • orz
  • ovăz
  • orez brun
  • quinoa
  • bulgur
  • amarant

Află mai mult Bulgurul: ce este și cum îl gătim?

Care sunt cele mai indicate semințe și nuci?

Semințele sunt utile tot pentru aportul de fibre. Se poate crește consumul de semințe adăugându-le la smoothie sau în salate și iaurturi.

Cele mai utile și mai studiate pentru constipatie sunt:

Nucile aduc fibre, dar și omega 3, deci avem cel puțin 2 motive să creștem consumul. Cele mai utile în combaterea constipației sunt:

  • nucile obișnuite de pe la noi
  • nuci pecan
  • nuci braziliene
  • migdale

Află mai mult Kiwi pentru constipație și colon iritabil

Care sunt cele mai utile ceaiuri pentru constipatie?

Hidratarea este una din măsurile esențiale în combaterea constipației. Dacă optăm pentru ceaiuri, unele din ele au în mod special efect laxativ și antispastic:

  • ceai de anason
  • ceai de fenicul

Constipația cronică: Remedii eficiente și prevenire

Surse

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Îți recomandăm

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Anunț -

Urmărește-ne

2,364FaniÎmi place
2,456CititoriConectați-vă
23,182CititoriConectați-vă
- Anunț -

Articole recente