Comunicarea nonviolentă sau cum să eviți conflictele

Comunicarea ne ajută să ne menținem conectați social, dar cel mai des urmăm modele de comunicare pe care le-am dobândit acasă și rar ne gândim că dacă am fi mai puțin critici sau dacă am ști să ne exprimăm sentimentele într-o formă adecvată, am avea de câștigat. Suntem tentați să dăm vina pe ceilalți atunci când o relație nu merge, fie că este vorba de o relație romantică, fie de relațiile de amiciție sau prietenie.

Comunicarea nonviolentă se referă tocmai la această situație. Este o strategie de comunicare focusată pe exprimarea sentimentelor sau a constatărilor și pe eliminarea criticilor și a generalizării.

Acest tip de comunicare a fost dezvoltat de psihologul Marshal Rosenberg în anii 1960 raportat la violența constatată în orașul său, Detroit, dar ulterior s-a observat că principiile formulate sunt utile oricărui tip de relație, inclusiv celor romantice.

Comunicarea nonviolentă are 4 componente

Comunicarea nonviolentă are 4 componente asupra cărora putem lucra pentru a ne îmbunătăți relațiile.

Observația

Când atenționăm pe cineva privitor la comportament, este bine să ne concentrăm pe ceea ce constatăm, nu pe critică și judecată imediată.

Exemplu:
În loc de: Niciodată nu mă bagi în seamă
Încearcă: Am observat că ieri, în timp ce vorbeam, te-ai uitat mereu la telefon și nici măcar nu mi-ai răspuns.

Sentimentele

Adesea suntem tentați să dăm vina pe cei din jur pentru ceea ce simțim.

Exemplu:
În loc de: M-am înfuriat pentru că ai amânat întâlnirea noastră.
Încearcă: M-am simțit tristă și dezamăgită că ai amânat întâlnirea noastră pentru că eram foarte nerăbdătoare să ne vedem.

Sursa sentimentelor noastre sunt așteptările pe care le avem de la cei din jur. Iar aceștia nu sunt responsabili de felul în care ne construim așteptările și nici de emoțiile pe care le încercăm când nu se împlinesc așteptările.

Necesitățile

Introspecția te ajută să-ți identifici necesitățile cele mai profunde. Odată identificate, este important cum le exprimi fără să învinuiești și să critici cealaltă persoană.

Exemplu:
În loc de: Niciodată nu petreci timp destul cu mine.
Încearcă: Am nevoie de mai mult timp împreună.

Procedând așa, eviți critica și generalizarea care de multe ori este nedreaptă.

Cererile

Solicitările noastre față de partenerii de comunicare ar trebui să fie clare ca să așteptăm un răspuns adecvat.

Exemplu:
În loc de: Niciodată nu ai timp pentru mine.
Încearcă: Am putea să ne vedem Sâmbătă seara? Mi-ar plăcea să petrecem mai mult timp împreună.

Cheia este să-ți orientezi cererile în funcție de necesitățile pe care le ai în loc să te plângi de ceea ce nu-ți convine.

Cum să începi să comunici neconflictual?

Chiar dacă înțelegem principiile comunicării nonviolente și avantajele pe care le-ar aduce, este mai greu să ne debarasăm de modelele de comunicare cu care ne-am obișnuit. Schimbarea necesită atenție și corecție progresivă.

Pe de altă parte, e nevoie de doi într-o comunicare, iar cele două persoane pot avea stiluri diferite. De aceea, comunicarea necesită un efort din partea ambilor parteneri.

Tot psihologii ne dau și câteva soluții cu aplicabilitate practică.

Atenție la ton și la voce

Indiferent de tipul de relație, tonul pe care comunicăm poate genera conflict indiferent de conținutul comunicării.

Amintește-ți că nu trebuie să ai totdeauna dreptate

Orgoliul nu ne lasă să nu avem dreptate. Convingerea că părerea noastră este întotdeauna cea corectă se poate schimba dacă ne punem mai des în situația celui cu care comunicăm.

În plus, mai are vreo importanță că am avut dreptate dacă relația cu celălalt s-a pierdut?

Lasă mereu o pauză înainte de a da un răspuns

O pauză îți dă timp să-ți controlezi emoțiile și să gândești cum să comunici nonviolent. În loc să răspunzi pe loc, agresiv,, poți face un pas înapoi să-ți cântărești mai întâi răspunsul.

Învață să asculți

De cele mai multe ori când vorbim cu cineva, ne formulăm rapid gândurile sau sentimentele despre ceea ce spune fără să ascultăm până la capăt ce are de spus. Un prim pas ar fi să evităm să întrerupem pe cineva care vorbește. Ascultarea eficientă înseamnă înțelegerea experienței și sentimentelor celuilalt.

Evită să judeci și să acuzi

Sursa conflictelor este adesea critica, judecarea și învinovățirea celuilalt. Uităm că această modalitate de comunicare declanșează și în noi înșine o reacție de apărare.

O modalitate de a evita criticarea partenerului de comunicare este să ne focusăm pe propoziții care încep cu Eu…Astfel conflictul se disipează pentru că responsabilitatea revine celui care prezintă situația și nu celui care primește informația.

Comunicarea nonviolentă ne ajută mai ales pe noi înșine

Practicarea comunicării nonviolente necesită un efort, dar la capătul lui vom fi mult mai conștienți de noi înșine, de ceea ce gândim și simțim.

Ambianța comunicării nonviolente este creată de ascultarea celuilalt, cu atenție și cu empatie. Așa evităm să spunem lucruri pe care ulterior le regretăm.

Citește mai departe…

Anxietatea socială sau frica de a comunica cu alte persoane
Conexiuni sociale care ne influențează sănătatea
Cei 4 călăreți care te conduc la divorț
Cum dezvoltăm abilități sociale utile copiilor
Top 10 soft skills sau abilități sociale apreciate la job

Bibliografie

Îți place acest articol? Înscrie-te la Newsletter-ul ServusMed!

Abonează-te la Newsletter-ul nostru săptămânal plin de sfaturi utile pentru un stil de viață sănătos.

    Nu trimitem spam. Vă puteți dezabona oricând.

    Îți recomandăm

    Urmărește-ne

    2,364FaniÎmi place
    2,456CititoriConectați-vă
    23,182CititoriConectați-vă

    Articole recente

    Îți place acest articol? Înscrie-te la Newsletter-ul ServusMed!

    Abonează-te la Newsletter-ul nostru săptămânal plin de sfaturi utile pentru un stil de viață sănătos.

      Nu trimitem spam. Vă puteți dezabona oricând.