4 idei gresite despre colesterolul marit

Colesterolul este o substanță lipidică, la fel ca și grăsimile. Dar, spre deosebire de grăsimi, nu poate fi utilizat de organism pentru producerea de energie. Corpul nostru folosește colesterolul pentru producția de hormoni, cum sunt estrogenii, testosteronul sau vitamina D. Deci organismul nu se poate lipsi de colesterol. Dar nici excesul nu este bun. Colesterolul marit în sânge, adică excesul de colesterol, crește substanțial riscul de a ne îmbolnăvi.

Ceea ce știm astăzi despre colesterol stă la baza multora dintre recomandările de nutriție din ghidurile medicale.

Există colesterol bun și colesterol rău?

Grăsimile și colesterolul nu se pot dizolva nici în apă, nici în sânge. De aceea, pentru a le transporta cu sângele organismul folosește transportori numiți lipoproteine care ”știu” să împacheteze grăsimile și colesterolul împreună cu proteinele.

Lipoproteinele LDL (low density lipoprotein) transportă colesterolul de la ficat către celelalte celule care-l vor utiliza.

LDL-colesterolul transportat astfel este denumit și colesterol rău deoarece este cel care poate forma plăci de colesterol pe pereții vaselor de sânge și crește riscul bolilor cardiovasculare.

Lipoproteinele HDL (high density lipoprotein) transportă invers colesterolul, de la celule la ficat. HDL face deci curățenie îndepărtând excesul de colesterol. De aceea, colesterolul transportat cu HDL este considerat colestrolul bun.

Cu cât HDL-colesterolul este mai mare, cu atât riscul formării plăcilor de colesterol este mai mic.

Bine de știut
Cu cât LDL-colesterol este mai mic și HDL-colesterol este mai mare, cu atât avem șanse mai mari să evităm bolile cardiovasculare și alte afecțiuni cronice.

Iată 4 concepții false despre colesterolul marit pe care știința le-a lămurit în timp și care te pot ajuta să-ți construiești un stil de viață sănătos.

1. Sunt tânăr și nu este cazul să mă preocup de colesterolul marit

Chiar dacă suntem tineri, colesterolul din sânge poate fi crescut dacă există simultan:

  • obezitate
  • diabet
  • antecedente în familie

Hipercolesterolemia familială reprezintă creșterea colesterolului din cauze genetice. Cu cât știm mai devreme valoarea colesterolului, cu atât putem lua măsurile potrivite în timp util.

Prima determinare a colesterolului este recomandabilă la vârsta de 20 de ani chiar dacă nu există nicio problemă de sănătate.

Află mai mult Cum se tratează hipercolesterolemia familială?

2. Chiar dacă am colesterolul mare nu trebuie să fac nimic pentru că nu am niciun simptom

Creșterea colesterolului nu provoacă simptome decât tardiv.

Când se acumulează în exces în vasele sanguine le blochează și circulația sângelui spre un organ sau altul este întreruptă. Acest fenomen explică angina pectorală, infarctul de miocard și chiar și decesul.

Din acest motiv se recomandă să facem regulat analize de sânge în care să verificăm nivelul colesterolului.

Este recomandabil:

  • colesterolul total să fie sub 200 mg/ dl sau chiar sub 180 mg/ dl la persoanele sub 30 ani
  • LDL-colesterol să fie mai mic de 100 mg/dl
  • HDL-colesterol să fie peste 40 mg/ dl

Află mai mult Cum se interpretează analizele de colesterol și trigliceride?

3. Am colesterolul mare, dar iau tratament naturist

Tratamentele naturiste, cu suplimente nutritive, au fost evaluate în studii clinice pentru că există persoane care nu tolerează sau refuză tratamentul cu statine.

Statinele sunt medicamentele cele mai eficiente pentru reducerea colesterolului și de aceea, sunt prima alegere pe care o face medicul în cazul pacienților cu dislipidemie.

American College of Cardiology a făcut în 2018 o analiză a rezultatelor terapiilor alternative de scădere a colesterolului.

Au fost luate în calcul diferite suplimente ca: drojdia de orez roșu, omega 3, spirulina, soia, ceai verde, usturoi, berberina și altele.

Concluziile acestei analize:

  • remediile naturiste nu pot înlocui tratamentul cu statine al căror efect de prevenire a evenimentelor cardiace este cert dovedit
  • remediile naturiste au un oarecare efect de reducere a colesterolului și sunt utile atunci când statinele nu pot menține colesterolul în limite normale sau efectele secundare la statine sunt inacceptabile
  • efectul suplimentelor nutritive diferă de la o persoană la alta și este imprevizibil
  • persoanele la care este indicat tratamentul cu statine nu ar trebui să înlocuiască acest tratament cu remedii naturiste, ci să le utilizeze eventual în completare.

Află mai mult Când sunt necesare statinele pentru scăderea colesterolului?

4. Dacă am colesterolul marit nu trebuie să mănânc ouă

Sursele alimentare de colesterol sunt numai cele de origine animală: carne de orice tip, pește, ouă, organe, lactate nedegresate (cum este untul și brânza).

Problema cu aceste alimente nu este aceea că au colesterol, ci că, simultan, aduc și grăsimi saturate. Grăsimile saturate duc la colesterol marit în sânge și creșterea riscului cardiovascular.

Bine de știut
Cea mai mare influență asupra nivelului de colesterol din sânge o are combinația de grăsimi și carbohidrați din ceea ce mâncăm și nu cantitatea propriu-zisă de colesterol pe care o aduce alimentul.

Studiile științifice au demonstrat că nu există o relație directă între cantitatea de colesterol din alimente și colesterolul din sânge.

De exemplu, gălbenușul unui ou mare aduce 200 mg colesterol, fiind una din cele mai importante surse alimentare de colesterol. Pe lângă colesterol, 1 ou aduce și alți nutrienți importanți pentru sănătate, dar și aproximativ 5g de grăsimi bune (mono- și polinesaturate).

Mult timp s-a crezut că ouăle pot crește riscul bolilor cardiovasculare datorită conținutului de colesterol.

Cercetări moderne asupra consumului de ouă (care au inclus peste 40 000 de bărbați și 80 000 de femei) au arătat că dacă mâncăm 1 ou pe zi nu ne crește riscul cardiovascular.

Problema este că alături de ou, mâncăm adesea bacon și cârnați care vin cu grăsimile saturate pe care ar trebui să le evităm.

Este esențial deci să facem deosebirea între colesterolul din sânge și colesterolul conținut în alimente.

Regimul alimentar util când colesterolul este crescut se bazează pe scăderea aportului de grăsimi saturate și a caloriilor totale. Recomandarea bazată pe dovezi științifice este adoptarea dietei mediteraneene sau a dietei DASH care este varianta cu aport mai redus de sare.

Dieta mediteraneană: ce alegem? ce evităm?

Surse

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Îți recomandăm

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Anunț -

Urmărește-ne

2,364FaniÎmi place
2,456CititoriConectați-vă
23,182CititoriConectați-vă
- Anunț -

Articole recente