Cum să faci ordine în casă cât mai rapid cu metoda KonMari?

Când faci curățenie, nu doar ordine superficială, transformi întregul tablou al casei ca și cum te-ai fi mutat într-o casă nouă. Dar ca să ajungi la o asemenea schimbare ordinea trebuie făcută cu metodă, nu haotic.

Metoda de a face ordine KonMari a devenit un fenomen cultural după apariția cărții The Life-Changing Magic of Tidyng-Up a lui Marie Kondo. Cartea este centrată pe metoda japoneză inventată de autoare pentru a te debarasa de obiectele în exces și a face ordine cât mai rapid.

Marie Kondo nu ne încurajează neapărat la minimalism, ci, mai degrabă, la selectarea lucrurilor pe care merită cu adevărat să le păstrăm.

În plus, face recomandări despre cum și când este mai bine să facem ordine nefiind de acord cu ideea că a face curățenie în fiecare zi câte puțin este o metodă bună.

Iată mai jos principiile de bază care îți pot fi utile mai ales de sărbători.

Scapă de obiectele care te sufocă

Curățenia se face cu metodă ca să meargă repede și să dureze. Aruncarea obiectelor inutile, păstrate doar în ideea că ar putea să-ți folosească mai târziu, este primul pas. Și trebuie rezolvat totul dintr-o dată, nu pe bucăți.

Criteriul după care este bine să alegi ce obiecte păstrezi: să simți bucurie când atingi sau vezi acel obiect.

Este recomandabil să alegem intuitiv obiectele de care să ne debarasăm, pentru că rațiunea ne va împiedica de cele mai multe ori să aruncăm ceva. Vom găsi totdeauna un motiv bun pentru a păstra obiecte inutile și vom pierde apoi timpul gândindu-ne unde ar fi cel mai bun loc de depozitare.

Alegând după criteriul satisfacției și bucuriei pe care ți-o aduce un obiect, sortarea lucrurilor utile sau importante emoțional merge rapid.

Fă ordine pe categorii, nu pe camere

Epuizează o categorie de obiecte o dată, chiar dacă ai mai multe locuri unde se află obiecte din acea categorie.

De exemplu, dacă ai haine și în dressing și în dormitor și într-un dulap pe hol, epuizează dintr-o dată categoria haine. Pune-le pe toate în ordine din fiecare încăpere.

Asta te ajută să realizezi cât de multe lucruri s-au adunat, dacă nu cumva prea multe, ce poți arunca și ce trebuie să păstrezi.

Nu începe niciodată să faci curățenie cu o categorie la care deciziile se iau greu

Nu te apuca să faci ordine începând cu fotografiile. Pe lângă faptul că pot fi multe, aparțin categoriei care trezește amintiri ceea ce îngreunează procesul de decizie.

Ceea ce aduce valoare unui obiect este funcționalitatea, informația pe care o deține sau atașamentul nostru emoțional față de acel obiect.

Oamenii se debarasează cu greu de obiecte pe care încă le folosesc (valoarea funcțională), care conțin informații valoroase (valoarea informațională) sau față de care sunt atașați sentimental (valoarea emoțională).

Marie ne sfătuiește să nu începem să facem ordine niciodată cu obiectele din categoria a treia, de care suntem atașați, care ne trezesc amintiri și care a căror sortare ne va lua infinit mai mult timp decât a hainelor.

Cea mai bună secvență este: hainele mai întâi, apoi cărți și ziare, apoi diverse și numai la final amintirile.

Fă ordine perfect

Majoritatea părerilor în domeniu sunt că nu este bine să fii perfecționist în ale ordinei și curățeniei. Marie Kondo nu este de aceeași părere.

A face ordine este un act fizic, spune ea. Munca implicată presupune numai două acțiuni. Dacă poți face aceste două acțiuni, de ce nu le-ai putea face perfect.

Obiectele pe care le posedăm sunt numărabile. Tot ceea ce ai de făcut este să analizezi:

  1. dacă să păstrezi obiectul sau nu
  2. dacă-l păstrezi, unde să-l pui

De ce n-ai putea face perfect aceste două acțiuni?

Apucă-te de curățenie dimineața și bucură-te să fii cu tine însăți

Una din zilele în care dimineața ești acasă este momentul potrivit să faci ordine și curățenie. Experiența arată că viteza cu care rezolvăm acest obiectiv este de 2 ori mai mare dimineața decât în alt moment al zilei.

Este la fel de important să nu fie gălăgie. Marie nu ne sfătuiește să dăm drumul la muzică sau la TV. Zgomotul extern împiedică dialogul interior și încetinește procesul de decizie: ce arunc? ce păstrez? unde pun?

Nu face ordine în fiecare zi

Fă ordine câte puțin în fiecare zi, așa cum auzi peste tot, și atunci vei face ordine tot timpul. Nu vei avea timp să te bucuri de lucrurile care-ți plac, vei reuși o vreme să păstrezi ritmul, dar ulterior vei lăsa totul baltă și iarăși va fi dezordine.

Marie Kondo ne învață să privim ziua de curățenie ca pe un eveniment special. Cam așa cum facem noi la Paște și la Crăciun când e musai să fim gata la timp.

Ideal este să facem ordine complet, dintr-o dată, în ziua stabilită. Ulterior nu trebuie decât să punem lucrurile mereu unde am hotărât că le este locul. Și multă vreme ordinea se va menține.

Cum să speli paharele de vin ca să rămână clare și strălucitoare?

Bibliografie

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Îți recomandăm

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Anunț -

Urmărește-ne

2,364FaniÎmi place
2,456CititoriConectați-vă
23,182CititoriConectați-vă
- Anunț -

Articole recente