Cum scapam de burta la menopauza?

Grasimea acumulată la nivelul abdomenului sau ”burta” este unul din simptomele care deranjează cel mai mult la menopauză. Când ne îngrășăm, burta este primul semn pe care îl observăm și adesea și motivul pentru care decidem să ținem dietă. Ce este inevitabil și ce putem preveni din consecințele menopauzei?

Statistic, creștem aproximativ 1,5 kg/ an în decada 50-60 ani. Și fenomenul creșterii în greutate poate debuta mai devreme de 50 ani dacă menopauza debutează mai devreme.

Obezitatea are consecințe multiple, dar bolile cardiovasculare și cancerul sunt primele de care trebuie să ne temem.

De ce facem burta la menopauză și ce modificări sunt inevitabile?

”Burta” sau grăsimea abdominală nu crește doar pentru că știe că suntem menopauză. Kilogramele în plus înseamnă grăsime depusă în jurul tuturor organelor nu doar pe burtă.

Estrogenii sunt hormonii a căror secreție scade la menopauză. Tot estrogenii sunt cei care dictează depunerea rezervelor de grăsime mai ales gluteal și femural (pe fund și pe coapse).

Dacă secreția de estrogeni scade spre dispariție, ajunge dominantă producția de hormoni androgeni. Hormonii androgeni sunt specific masculini, dar se produc în cantitate mai mică și la femei.

Androgenii devin dominanți la menopauză și dictează depunerea grăsimii în exces mai ales pe burta. Este ceea ce în termeni de specialitate se numește obezitate centrală în care grăsimea se depune predominant în axul central al corpului, mai ales abdominal.

Și apetitul se modifică la menopauză.

Hipotalamusul este structura cerebrală de care depinde controlul apetitului. Iar estrogenii acționează, atunci când sunt prezenți, inhibând apetitul.

Scăderea nivelului de estrogeni la menopauză are efect invers. Ne este mai foame și ne trebuie mai multă voință pentru a ne controla porțiile de mâncare.

Menopauza vine și cu alte simptome care contribuie la creșterea în greutate:

Toate aceste simptome ne fac să ne simțim mai obosite și să fim mai puțin active.

Modificările inevitabile la menopauză ajung să aibă consecințe mai serioase decât grăsimea pe burta dacă nu luăm măsuri la timp.

Crește rezistența la insulină și riscul de diabet tip 2, crește riscul de osteoporoză și boli cardiovasculare. În plus, cel puțin 13 tipuri diferite de cancer sunt legate de prezența obezității.

Află mai mult Analize și investigații recomandate la menopauză

Când devine clar că trebuie să luăm măsuri?

Dacă suntem informate, putem lua măsuri înainte de apariția obezității.

Calcului indicelui de masă corporală (BMI) ne spune unde ne aflăm:

  • BMI între 25-29 înseamnă că suntem supraponderale
  • BMI peste 30 înseamnă deja obezitate

Mai simplă și mai eficientă ca avertizor este dimensiunea taliei:

  • între 80-88 cm înseamnă risc crescut de îmbolnăvire
  • peste 88 cm înseamnă risc foarte crescut de infarct miocardic și diabet tip 2

Află mai mult Ce spune dimensiunea taliei despre sănătatea ta?

Cum scăpăm de burta la menopauză?

Tratamentul hormonal care vizează toate simptomele menopauzei ne ajută să ne menținem și greutatea optimă. Specialiștii spun că tratamentul hormonal ar trebui început încă din perioada premenopauzei pentru a fi maxim eficient.

Din cauza controverselor legate de acest tip de tratament, în mare parte nejustificate, decizia începerii tratamentului trebuie luată împreună cu medicul ginecolog.

În rest, singurele metode dovedit eficiente până în prezent sunt nutriția adecvată și mișcarea fizică.

Atitudinea cu care întâmpinăm menopauza nu este lipsită de importanță. Viața la menopauză poate însemna un timp dedicat propriilor interese, un timp de reflecție asupra drumului parcurs și de instituire a unui stil de viață de care nu prea am avut timp să ne preocupăm.

Copiii au crescut, îndatoririle familiale s-au redus substanțial, este timp să fim informate și să nu ne dăm bătute la gândul că degradarea fizică este inevitabilă.

Este cert că evenimentele cardiovasculare, hipertensiunea, creșterea colesterolului, cancerul mamar, osteoporoza și incontinența urinară depind substanțial de greutate, nutriție și activitatea fizică.

Ce spun studiile clinice?

Studiul Framingham dedicat nutriției a concluzionat că femeile cu un aport caloric crescut, bogat în grăsimi, sărac în fibre și micronutrienți, cu consum asociat de alcool, au un risc de sindrom metabolic și obezitate abdominală de 3-4 ori mai mare decât media populației.

Pe de altă parte, o dietă cu restricție la calorii, cu eliminarea fast-food și băuturilor carbogazoase, cu accent pe consumul de pește, fructe și legume ne protejează de grăsimea abdominală și consecințele ei.

Masa musculară scade la menopauză. Necesarul de calorii este mai mic. Deci, în ciuda apetitului crescut, trebuie să nu pierdem din vedere că reducerea caloriilor zilnice este esențială.

Tot dovezile științifice susțin și recomandarea de antrenament fizic.

Combinația celor două metode, dieta hipocalorică și sportul sunt eficiente în reducerea grăsimii și conduc chiar la creșterea masei osoase, pe lângă alte beneficii.

Aproximativ 30 min/ zi de mișcare fizică reprezintă cheia sănătății odată cu avansarea în vârstă.

Deși este util să începi antrenamentul fizic indiferent de vârstă, este mult mai simplu să creezi un obicei la vârste mai tinere. Obișnuința mișcării zilnice ne menține flexibile și apte pentru a ne desfășura activitățile zilnice mult timp.

Dieta la menopauză. 5 alimente cu loc special în farfurie

Surse

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Îți recomandăm

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Anunț -

Urmărește-ne

2,364FaniÎmi place
2,456CititoriConectați-vă
23,182CititoriConectați-vă
- Anunț -

Articole recente