Menopauza și durerile articulare

Menopauza și durerile articulare sunt o asociere frecventă. Aproximativ 50% din femeile la menopauză au dureri articulare, mai ales la articulațiile mici de la mâini și picioare. Asocierea este explicată de scăderea nivelului de hormoni estrogeni.

Inflamația și durerile articulare cresc riscul de instabilitate și fracturi care este semnificativ mai mare la femei față de bărbați.

Estrogenii, hormonii sexuali feminini, au un rol deosebit de important în funcționarea sistemului musculoscheletal. Receptori celulari pe care se fixează estrogenii se găsesc și la nivelul oaselor, dar și la mușchi, ligamente și tendoane.

Menopauza și durerile articulare: cum se manifestă?

Durerile articulare provocate de scăderea nivelului de estrogeni au anumite caracteristici:

  • sunt mai severe dimineața
  • se atenuează odată cu mișcarea
  • sunt însoțite de dureri musculare
  • se aud și cracmente la diferite mișcări

În afara articulațiilor mici de la mâini și picioare, frecvent apar dureri de spate, de gât și de umeri.

Faptul că durerile sunt cvasipermanente, accentuează anxietatea și afectează echilibrul emoțional putând conduce la depresie.

Incapacitatea de a desfășura activitățile zilnice cu care erai obișnuită

Tipuri de artrite care pot apărea la menopauză

Osteoartrita (coxartroza, gonartroza, artrite la articulațiile membrului superior)

Osteoartrita localizată mai ales la articulațiile mâinii și la genunchi este mai frecventă la femei decât la bărbați ceea ce a dus la ipoteza că deficitul de estrogeni ar putea fi cauza.

Pe de altă parte uzura articulației agravată de creșterea în greutate la menopauză accentuează probabilitatea apariției osteoartritei.

Află mai mult Gonartroza: cauze și tratament pentru durerea de genunchi

Artrita reumatoidă

Artrita reumatoidă este o afecțiune autoimună în care sistemul imunitar atacă țesuturile sănătoase.

De obicei boala debutează între 25-45 ani, dar debutul se poate suprapune și cu menopauza. Totuși, nu sunt dovezi că deficitul de estrogeni ar avea un rol în apariția artritei reumatoide.

Specific pentru artrita reumatoidă este apariția simetrică a durerilor articulare, la ambele mâini, la ambii genunchi etc.

Află mai mult Artrita reumatoidă: de ce se deformează degetele?

Artrita psoriazică

Artrita psoriazică este tot o afecțiune autoimună care în afara articulațiilor dă și manifestări cutanate (psoriazis)

La menopauză crește riscul apariției psoriazisului și artritei ceea ce duce la ideea că și scăderea nivelului de estrogeni joacă un rol, nu doar mecanismul autoimun.

Fibromialgia

Fibromialgia se caracterizează prin dureri musculare și articulare extinse la mai multe articulații. Se asociază cu oboseală, insomnie, tulburări de memorie și de dispoziție psihică.

Există unele ipoteze că apariția fibromialgiei ar fi legată și de deficitul hormonal având în vedere că simptomele se agravează la menopauză.

Află mai mult Fibromialgia. De ce am durere peste tot?

Menopauza și durerile articulare: ce este de făcut?

Modificarea stilului de viață, dieta și mișcarea, pot reduce durerile articulare și chiar riscul de artrită și osteoporoză.

Unele studii clinice au ajuns la concluzia că scăderea nivelului de estrogeni crește riscul de apariție a psoriazisului și artritei psoriazice.

Menținerea greutății corporale

Menținerea unei greutăți corporale corespunzătoare înălțimii este vitală în tentativa de a controla durerile articulare.

O scădere în greutate cu numai 5 kg încetinește progresia artritei cu 50%.

Exerciții fizice regulate

Activitatea fizică regulată întreține musculatura din jurul articulațiilor, reduce ritmul de pierdere a masei osoase și contribuie astfel la diminuarea inflamației și a durerilor.

În plus, prin exerciții fizice poate fi îmbunătățită lubrifierea cartilajului articular ceea ce reduce rigiditatea articulațiilor.

Mișcarea contribuie și la un somn mai bun, alungarea senzației de oboseală și creșterea tonusului psihic.

Masa musculară este cel mai mare consumator de calorii. Prin întreținerea masei musculare se poate menține mai ușor greutatea corporală optimă.

Află mai mult Cele 4 exerciții fizice bine de făcut săptămânal

Alimente cu efect antiinflamator

Regimul alimentar la menopauză are un rol important în menținerea greutății, dar și în reducerea durerilor articulare.

Ca principiu general, este util să te axezi pe fructe și legume, cereale integrale, pește, carne slabă și grăsimi sănătoase.

Unele din alimente au un efect antiinflamator mai pronunțat datorat combinațiilor de fitonutrienți, vitamine și minerale pe care le conțin.

De exemplu, portocalele și grepfrut au un conținut mare de narirutin, un flavonoid cu proprietăți antiinflamatoare și antioxidante.

Alte alimente cu rol antiinflamator:

Află mai mult Dieta antiinflamatoare pentru dureri articulare

Întreruperea fumatului

Toate țesuturile sunt afectate de fumat, inclusiv articulațiile. Fumatul crește riscul de osteoporoză, reduce aportul de sânge către oase și scade absorbția calciului.

Terapia hormonală

Terapia hormonală rămâne cea mai eficientă metodă de tratament a tuturor simptomelor menopauzei, de la uscăciune vaginală și bufeuri, la osteoporoză și dureri articulare.

Trebuie discutate cu medicul preparatele cele mai utile și cum pot fi evitate efectele secundare.

Antiinflamatoarele nesteroidiene și aplicațiile reci sau calde

Antiinflamatoarele obișnuite (ibuprofen, naproxen etc) și compresele cu gheță sau compresele calde ameliorează temporar durerile articulare.

Acupunctura

Acupunctura este o metodă de tartament alternativ. Foarte probabil efectele acupuncturii în calmarea durerii se datorează stimulării musculaturii și fibrelor nervoase.

Acupunctura se dovedește eficientă și în atenuarea bufeurilor care apar la menopauză.

Citește mai departe…

Analize și investigații recomandate la menopauză
Menopauza și colesterolul crescut
Cum scăpăm de burtă la menopauză?
Constipația la menopauză
Acupunctura pentru bufeuri: de ce ar trebui să încerci?

Bibliografie

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.

Îți recomandăm

Abonează-te la newsletter

Pentru a primi pe email cele mai noi articole și anunțuri speciale, abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal!

Promitem că nu-ți trimitem spam.
- Anunț -

Urmărește-ne

2,364FaniÎmi place
2,456CititoriConectați-vă
23,182CititoriConectați-vă
- Anunț -

Articole recente